Jumaat, 26 Januari 2024 | 7:43am
Terokai kerjaya dan gunakan media sosial membina profil dan jenama profesional individu
Terokai kerjaya dan gunakan media sosial membina profil dan jenama profesional individu

Membina kerangka kerjaya , mahu dikenali secara profesional, bagaimana caranya?

ANDA mahu mendapatkan pekerjaan impian anda? Anda mahu syarikat yang betul menunjukkan minat kepada anda? Adakah anda mahu dikenali secara profesional?

Jutaan orang yang menggunakan media sosial, terutamanya LinkedIn, untuk melakukan

semua yang disebutkan di atas.

Banyak lagi yang boleh anda lakukan untuk

mendapatkan lebih banyak pengaruh.

Inilah masanya untuk anda membina profil dan jenama profesional anda.

Bukan mudah untuk melakukannya tetapi apa yang menyukarkan ialah bagaimana untuk memulakan dan di manakah anda harus mulakan.

Terdapat tiga elemen yang harus pertimbangkan

1. Bangunkan profil digital yang kukuh

Jelaskan siapa anda dan apa yang anda lakukan. Bangunkan cadangan nilai yang kukuh

supaya anda memberi alasan kepada orang lain untuk berhubung.

Untuk memulakan tugas ini, tanyakan kepada diri anda soalan-soalan ini:

Apakah yang akan difikirkan oleh orang yang melihat foto saya?

Apakah yang akan berlegar di fikiran orang yang melihat tajuk saya (sebahagian harta

digital yang kurang diambil perhatian)?

Apakah yang akan membezakan saya daripada ribuan orang lain dalam peranan yang

serupa atau berkaitan?

Apakah yang saya mahu orang fikirkan apabila mereka melihat profil saya dan apakah

yang boleh saya lakukan untuk menjadikannya satu kenyataan?

Fikirkan cara bagaimana anda boleh bangunkan kejelasan tentang diri anda melalui

gambar jarak dekat, tajuk dan ringkasan yang menarik.

Fikirkan juga bagaimana anda huraikan tentang pekerjaan yang telah anda lakukan

tanpa hanya menceritakan tentang tanggungjawab anda.

Juga pertimbangkan pendekatan berpaksikan seni reka dalam profil digital anda. Ini

bermaksud anda menggunakan keseimbangan visual dengan ruang yang dipenuhi teks.

Bagaimana anda akan melakukan ini? Artikel anda boleh disokong oleh imej tajuk yang

relevan dan memikat.

Ia mendorong lebih keterlihatan apabila pembaca menemuinya pada paparan mereka atau apabila mereka melihat profil anda.

Cari cara untuk memasukkan beberapa media sebagai sebahagian daripada ringkasan

dan/atau pengalaman kerja anda; ini boleh menjadi slaid, video atau maklumat grafik.

2. Bina perangkaian yang berperanan

Kumpulkan orang di sekeliling anda yang boleh dan akan menghargai apa yang anda

tawarkan. Beri mereka peluang untuk menyokong idea anda dan menguatkan mesej

anda.

LinkedIn bukan sekadar tempat untuk memuat naik CV anda. Ia memberi peluang

kepada anda untuk berhubung dengan rakan sebaya anda serta khalayak sasaran anda.

Tetapi untuk memanfaatkan ini, anda perlu mempunyai elemen paling penting dalam

profil anda dinyatakan dengan jelas sebelum anda menghubungi.

Inilah keindahan menjalinkan hubungan dengan kemungkinan yang terbentang luas. Di

LinkedIn, anda mempunyai sambungan pada tahap pertama.

Ini ialah orang yang anda berhubung secara langsung sama ada kerana anda telah menerima jemputan mereka untuk berhubung atau mereka memiliki hubungan ini.

Terdapat juga sambungan tahap kedua dan ketiga yang patut anda ketahui.

Sambungan tahap kedua ialah orang yang disambungkan ke sambungan tahap pertama

anda.

Anda bebas menjemput mereka untuk berhubung.

Sambungan tahap ketiga ialah orang yang disambungkan ke sambungan tahap kedua

anda dan begitu juga, mereka akan mempunyai ikon di sebelah nama mereka.

Kemudian, terdapat hubungan yang boleh anda buat dengan rakan-rakan ahli pelbagai kumpulan LinkedIn yang anda sertai.

Orang ini juga merupakan sebahagian

daripada rangkaian anda kerana anda berkongsi kumpulan.

Peluang boleh diterokai dengan satu klik. Lokasi geografi tidak lagi menjadi halangan.

Walaupun tiada apa-apa yang mengalahkan keupayaan untuk memacu hubungan yang

lebih dekat dan lebih bermakna daripada hubungan bersemuka, terdapat begitu banyak

potensi dan peluang untuk diterokai walaupun dengan hubungan yang anda bina

merentas halangan geografi ini.

Anda juga boleh memanfaatkan rangkaian untuk

berhubung dengan pemimpin pemikiran, pengaruh dan pakar dalam cara yang anda

tidak akan dapat lakukan sebelum ini.

3. Bina kerangka kerja

Akhir sekali, tumpukan perhatian kepada membina kerangka kerja anda. Ini adalah

peluang untuk menyimpan semua idea terbaik anda dan menjadikannya nyata untuk

orang lain menghargai dan berkongsi.

Ini adalah strategi pemasaran kandungan terbaik,

sama ada artikel, siaran pendek atau video. Ia membolehkan anda menyatakan usaha

dan kepakaran anda dengan cara yang berkuasa.

Pemimpin tersohor hari ini berhubungan secara atas talian. Adakah anda juga

menggunakannya?

Jika anda melakukan tiga perkara yang saya nyatakan, anda akan membangunkan lebih

keterlihatan dan kredibiliti tentang siapa anda sebagai seorang profesional dan anda

akan membina rangkaian yang jauh lebih disasarkan dan berperanan di sekeliling anda.

Berita Harian X