Khamis, 7 Disember 2023 | 3:33pm
Farah Nini (tiga dari kanan ) pada majlis pelancaran ringkasan dasar Merealisasikan Hak Pendidikan Kanak Kanak Pelarian dan Tanpa Kewarganegaraan di Malaysia hari ini. - NSTP/ROHANIS SHUKRI
Farah Nini (tiga dari kanan ) pada majlis pelancaran ringkasan dasar Merealisasikan Hak Pendidikan Kanak Kanak Pelarian dan Tanpa Kewarganegaraan di Malaysia hari ini. - NSTP/ROHANIS SHUKRI

35,000 kanak-kanak pelarian, pencari suaka UNHCR tiada akses pendidikan tak rasmi

KUALA LUMPUR: Hanya satu pertiga atau 14,000 daripada 49,220 kanak-kanak pelarian dan pemohon suaka berdaftar dengan Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Pelarian (UNHCR) di Malaysia setakat Jun tahun ini, mendapat akses pendidikan tidak rasmi di negara ini.

Ini bermakna lebih 35,000 kanak-kanak dalam golongan pelarian dan pencari suaka itu tidak mendapat akses kepada pendidikan tidak rasmi.

Pesuruhjaya Kanak-Kanak Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (SUHAKAM), Dr Farah Nini Dusuki, berkata beberapa punca dikenal pasti sebagai kekangan signifikan antaranya termasuklah kekangan dari segi undang-undang.

Mengulas lanjut, katanya, Malaysia ketika ini belum lagi meratifikasi Konvensyen Pelarian 1951 dan Protokol 1967, selain bukanlah negara yang berpihak kepada Konvensyen 1954 mengenai Status Orang Tanpa Kewarganegaraan atau Konvensyen 1961 mengenai Pengurangan Orang Tanpa Kewarganegaraan.

"Konvensyen 1954 mengenai Status Orang Tanpa Kewarganegaraan memastikan individu tanpa warganegara mendapat jaminan minimum untuk beberapa hak asasi, termasuklah hak kepada perumahan, bantuan awam, pekerjaan dan pendidikan," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran 'Ringkasan Dasar Merealisasikan Hak Pendidikan Kanak-Kanak Pelarian dan Tanpa Kewarganegaraan di Malaysia' di Cornerstone IPC, Wisma Golden Eagle Realty, di sini.

Turut hadir Pesuruhjaya SUHAKAM, Datuk Mohd Nordin Ibrahim, Prof Datuk Noor Aziah Mohd Awal dan Dr Chew Chee Ming; Wakil UNHCR untuk Malaysia, Singapura dan Brunei, Thomas Albrecht dan Pengurusan Projek Asia Displacement Solutions Platform (ADSP), Jerome Allie.

Farah Nini berkata, kekangan undang-undang antara tujuh cabaran utama dalam mengakses pendidikan formal di Malaysia yang dikenal pasti hasil perbincangan meja bulat dianjurkan SUHAKAM dengan kerjasama UNHCR Malaysia, International Rescue Committee (IRC) dan ADSP.

Enam lagi cabaran diketengahkan melalui perbincangan itu adalah bahasa dan kewangan, dana terhad, ketiadaan dokumentasi, infrastruktur tidak mencukupi serta kurang pembabitan ibu bapa.

"Kekangan kewangan menyebabkan keluarga pelarian memilih untuk membiarkan anak-anak yang masih dalam umur persekolahan menjadi pekerja bergaji daripada meneruskan pendidikan.

"Selain kekangan kewangan isi rumah, peruntukan pembiayaan pendidikan di pusat bimbingan alternatif (ALC) tidak mencukupi, sekali gus menjejaskan ketersediaan pendidikan berkualiti.

"Dana terhad juga menyebabkan masalah kekurangan guru berikut ketidakmampuan melatih dan memberi gaji saksama," katanya.

Menerusi perbincangan meja bulat sama, Farah Nini berkata, antara cadangan diketengahkan adalah menubuhkan Jawatankuasa Khas mengenai status kewarganeraan kanak-kanak tanpa kewarganegaraan di peringkat negeri.

Katanya, Semenanjung digalakkan mengambil langkah seperti kerajaan Sarawak dalam menilai permohonan kanak-kanak tanpa warganegara, di mana jawatankuasa khas boleh diberikan tugas itu mengikut Perkara 14,15, 15A, 16 dan 19 Perlembagaan Persekutuan yang dikemukakan melalui Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

"Antara cadangan lain adalah mengeluarkan dokumen sementara untuk kanak-kanak tanpa warganegara bagi membolehkan mereka mengakses sekolah kebangsaan.

"Kerajaan juga dicadang menyemak semula dan meminda Akta Pendidikan 1996 dan Perlembagaan Persekutuan supaya senada dengan Akta Pendidikan Kebangsaan Thailand dan Perlembagaan 1997 yang menekankan bahawa setiap individu berhak mendapat pendidikan," katanya.

Berita Harian X