Selasa, 31 Ogos 2021 | 10:19pm
Foto hiasan
Foto hiasan

LRA Semenyih pulih, bekalan air dalam 36 jam

KUALA LUMPUR: Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Semenyih yang dihenti tugas pagi tadi, kembali beroperasi selepas bacaan tahap 0 TON (ukuran kadar bau) tiga kali berturut-turut direkodkan di Sungai Semenyih.

Bagaimanapun, Ketua Komunikasi Korporat Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd (Air Selangor) memaklumkan, proses

agihan kepada pengguna yang terjejas belum boleh dilaksanakan buat masa ini.

Katanya, ia berikutan proses pembersihan sistem rawatan air perlu dilakukan terlebih dahulu sebelum memulakan proses rawatan air supaya air terawat dapat diagihkan kepada pengguna.

Sehubungan itu, katanya, semua 463 kawasan yang mengalami gangguan bekalan air akibat henti tugas LRA Sungai Semenyih, dijangka menerima bekalan air dalam tempoh 36 jam.

"Proses pembersihan dan rawatan air di loji akan mengambil masa kira-kira 14 jam.

"Air Selangor akan berkongsi pelan pemulihan bagi kawasan yang terjejas dalam siaran media kami pagi esok," katanya dalam satu kenyataan, malam ini.

Terdahulu, Air Selangor memaklumkan henti tugas LRA Sungai Semenyih pagi tadi, akibat pencemaran bau dikesan di Stesen Pam Air Mentah Jenderam Hilir, pagi tadi.

Henti tugas itu menyebabkan 463 kawasan di Selangor dan Putrajaya mengalami gangguan bekalan air, iaitu Petaling (172 kawasan), Hulu Langat (54 kawasan), Sepang (194 kawasan), Putrajaya (23 kawasan) dan Kuala Langat (20 kawasan).

Elina berkata, bagi meminimumkan impak gangguan kepada pengguna terjejas, Air Selangor mengaktifkan pelan mitigasi dengan mengagihkan bekalan air alternatif daripada LRA Langat 2 dan LRA Labohan Dagang ke sebahagian kawasan di Hulu Langat dan Kuala Langat.

"Pengguna di kawasan Kajang Baru, Kajang, Semenyih dan Beranang di Hulu Langat; serta Jenjarom, Teluk Panglima Garang dan Pulau Carey di Kuala Langat akan menerima bekalan air alternatif secara berkala," katanya.

Elina berkata, Air Selangor turut menggerakkan bantuan bekalan air kecemasan kepada para pengguna dan premis kritikal, menerusi 94 lori tangki air ke kawasan terjejas sepanjang gangguan bekalan air tidak berjadual berkenaan.

"Air Selangor memahami situasi pengguna yang memerlukan air bersih terutama ketika peningkatan kes COVID-19.

"Kita bekerjasama dengan Lembaga Urus Air Selangor (LUAS) bagi mengenal pasti punca pencemaran air di sepanjang Sungai Semenyih dan anak sungai di sekitarnya," katanya.

Dalam pada itu, beliau memaklumkan laman sesawang Air Selangor, www.airselangor.com, sedang mengalami gangguan capaian akibat aliran trafik yang tinggi.

Justeru, pengguna disaran mendapatkan perkembangan berkaitan insiden berkenaan atau maklumat bekalan air dengan merujuk kepada aplikasi Air Selangor.

Pengguna juga boleh merujuk saluran komunikasi rasmi Air Selangor seperti Facebook, Instagram dan Twitter.

Berita Harian X