Ahad, 29 Mei 2022 | 2:24pm

Tambang e-hailing tinggi, boikot boleh jadi pilihan - FOMCA

KUALA LUMPUR: Pengguna yang terkesan dengan kenaikan tambang melampau boleh memboikot perkhidmatan e-hailing untuk tempoh tertentu dan memilih medium pengangkutan awam lain bagi melancarkan urusan perjalanan mereka.

Timbalan Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Mohd Yusof Abdul Rahman, berkata tindakan itu boleh menjadi satu 'desakan' kepada syarikat e-hailing untuk melihat kembali kesesuaian kadar tambang dan objektif kewujudan industri perkhidmatan terbabit.

"Kalau (pelanggan) betul-betul dipergunakan, boleh untuk buat tindakan (boikot) ini, tetapi mesti diikuti dengan pilihan sebab orang ramai perlu perkhidmatan itu untuk ke tempat kerja atau destinasi tertentu.

"(Boikot) dalam tempoh beberapa hari, mereka jangan guna e-hailing, cari pilihan pengangkutan awam lain dan kita lihat kesannya nanti. E-hailing juga bergantung kepada pelanggan, kalau dalam tempoh tertentu penumpang tiada, memang akan menjejaskan perniagaan.

"Ini akan jadi satu desakan kepada pihak syarikat pengendali untuk mengkaji kadar tambang dan sama ada tindakan mereka sekarang wajar atau tidak. Sudah sampai satu masa pengguna yang menentukan pasaran," katanya kepada BH, hari ini.

Beliau berkata demikian mengulas isu lonjakan kadar tambang e-hailing sejak akhir-akhir ini sehingga membebankan pengguna.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, berkata maklumat Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) dan pengendali e-hailing (EHO) memaklumkan penawaran dan permintaan tidak seimbang serta kesesakan lalu lintas tinggi hingga menyebabkan masa perjalanan lebih lama, menjadi antara dua faktor utama.

Beliau berkata, pengendali berdepan tindakan penggantungan lesen sekiranya siasatan didapati terdapat tindakan menaikkan kadar tambang tidak munasabah.

Selain itu, Mohd Yusof berkata, mendominasi pasaran juga menjadi faktor kepada kenaikan tambang perkhidmatan terbabit.

"Ketika mula-mula khidmat e-hailing wujud dan beroperasi di negara kita, dapat sambutan yang bagus, kadar tambang ditawar kompetitif. Ketika itu ada Uber dan Grab. Walaupun tidak banyak lagi syarikat lain, dua syarikat ini bersaing memberikan kadar terbaik. Namun, selepas Grab membeli Uber, dominasi berlaku.

"Masalahnya apabila ada satu syarikat yang mendominasi pasaran, memang nampak bagus, syarikat besar, penumpang yang banyak tetapi keburukannya nanti apabila mereka mula kuasai pasaran, mula naikkan kadar tambang dan sebagainya serta beri pelbagai alasan," katanya.

Beliau berkata, walaupun semakin hari syarikat yang menawarkan perkhidmatan e-hailing semakin bertambah, mereka masih perlu berusaha dari segi pemasaran bagi menarik pelanggan.

"Pecahan penguasaan pasaran itu belum sama rata, sebab bila orang fikir e-hailing, terus teringat Grab. Pengguna pula bila sudah selesa dengan satu perkhidmatan, mereka akan teruskan dan setia.

"Jadi syarikat lain masih perlu berusaha dalam pasaran, buat pemasaran, tawarkan harga yang berpatutan dan kompetitif untuk tarik pengguna guna perkhidmatan mereka, begitu juga teksi," katanya.

Mohd Yusof berkata, pengusaha dan pemandu teksi juga boleh mengambil kesempatan dalam isu kenaikan kadar tambang ini dengan meningkatkan mutu perkhidmatan mereka.

"Sekarang apabila e-hailing dah nampak mahal, patutnya ini kesempatan yang boleh diambil teksi, tambah baik aplikasi perkhidmatan, sistem panggilan, tingkat pemasaran.

"Kalau teksi boleh tawarkan tambang yang lebih baik dan kompetitif berbanding e-hailing ketika ini, saya rasa mungkin orang ramai akan kembali menggunakan perkhidmatan teksi.

"Pada masa itu bila e-hiling merasa terancam, tercabar, mereka pasti akan buat sesuatu termasuk tawarkan balik tambang lebih kompetitif.

"Namun pengusaha teksi juga perlu memastikan tiada lagi label atau stigma oleh masyarakat bahawa teksi tidak jujur, suka menipu tambang, kerana sebab ini juga membuatkan orang ramai beralih kepada e-hailing sebelum ini," katanya.

Berita Harian X